Potrzeba matką wynalazków… o tak:) Zbliżają się urodziny pewnej małej damy, postanowiłam więc uszyć jej torebkę – przytulankę. Oczywiście różową🙂

Kurs pokazuje, jak uszyć torebkę z podszewką na ramię. Istotne jest to, że nie podaję tu wszystkich konkretnych wymiarów, gdyż wystarczy, że „na oko” ustalicie sobie wielkość torebki. Jest to duża zaleta, gdyż każdą część torebki można zmodyfikować i nie trzeba się bawić w mierzenie co do milimetra.

Tak więc potrzebować będziemy:

  1. materiał – ja użyłam polaru, gdyż chciałam aby torebka była miła w dotyka i mogła też pełnić funkcję poduszki w razie potrzeby,
  2. podszewkę,
  3. owatę – dzięki niej torebka będzie miękka (jeśli nie masz takiej owaty możesz użyć np. filcu lub też nic nie używać, jeżeli nie masz takiej potrzeby),
  4. taśmę nośnę (ewentualnie ramię możesz wykonać z polaru),
  5. zatrzask – napę,
  6. tasiemkę lub lamówkę – opcjonalnie,
  7. naszywkę, aplikację – opcjonalnie.

No to zaczynajmy!

Moja torebka ma wymiary:

szerokość 20 cm (SZ), wysokość 18 cm(W), głębokość 5 cm (G), długość ramienia 75 cm (+ 12 cm na miejsce przyszycia do torebki).

Wycianmy z podszewki i owaty prostokąty o długości 2xW+2xG+długość klapy i szerokości równej SZ, a z polaru prostoką o bokach równych wymiarowi podszewki + 3 cm na każdym boku.

Pierwszym krokiem będzie przygotowanie podszewki, którą przypikujemy do owaty. Jest to dosyć proste przy tak małych wymiarach. Przypinamy podszewkę do owaty szpilkami. Ja przypikowałam tylko poziome linie, gdyz ładnie to wyglądało i nie widziałam potrzeby pikowania pionowego.

Jak uszyć pluszową torebkę - cz. 1

Zaokrąglamy brzegi krótszego boku po jednej ze stron (opcjonalnie, jeśli chcemy aby na klapie były kąty proste – nie zaokrąglamy). Kładziemy przypikowaną podszewkę na materiał i podwijamy nadmiar materiału (jak na zdjęciu), tak aby schować brzeg pikowanej podszewki. Przypinamy podwinięcie szpilkami i przyszywamy – można użyć ściegu ozdobnego.

Jak uszyć pluszową torebkę - cz. 2

Jak widać, przyszycie w miejscu zaokrąglonych brzegów nie wyszło mi idalnie równo – jeśli Wam też, nie martwcie się – da się to zniwelować lamówką.

Główną część torebki mamy gotową. Teraz przygotujemy boki torebki. Wycinamy w tym celu dwa prostokąty z owaty o długości równej wysokości torebki i szerokości równej głębokości torebki. Z polaru i podszewki wycinamy takie same prostokąty o bokach dłuższych o 2 cm.  Przypinamy podszewkę do owaty, tak jak to widać na zdjęciu. Przyszywamy. Przykładamy polar od strony owaty, podwijamy nadmiar polaru do środka, przypinamy szpilkami i obszywamy (od strony podzewki będą więc widoczne dwa ściegi, dlatego starajmy się użyć nici o kolorze w miarę możliwości zbieżnym z kolorem podszewki).

Jak uszyć pluszową torebkę - cz. 3

Następnie przyszywamy boki do torebki. Ja zrobiłam to ręcznie, gdyż moja maszyna nie uchwyciła takiej grubości😉 I mamy prawie gotową torebkę🙂

Jak uszyć pluszową torebkę - cz. 4

Zajmiemy się teraz klapą. Jak wspomniałam – nie jest ona u mnie idealnie równa. Aby to poprawić przycięłam brzeg polaru, przyfastrygowałam tasiemkę tak aby zakryć ścieg na polarze oraz brzeg polaru z drugiej strony (wewnętrzan strona klapy). U mnie, ze względu na niewystarczającą szerokość tasiemki, tasiemka z jednej i drugiej strony nie była na tej samej wysokości (po wewnętrznej stronie klapy była dłuższa, tak by zakryć polar). Stąd najpierw przyszyłam ją na wysokości brzegu tasiemki z wierzchniej strony klapy, a następnie przyszyłam ręcznie na wewnętrznej stronie klapy ręcznie – gdybym użyła maszyny ścieg ten byłoby widać na klapie, a tego chciałam uniknąć.

Jak uszyć pluszową torebkę - cz. 5

Wiem wiem, trochę z tym zamieszania, ale jak będziecie miały tasiemkę odpowiedniej szerokości tego problemu nie będzie – po prostu przyszyjecie ją maszyną.

Przypinamy zatrzaski – napy. Przyszywamy ramię – jak na zdjęciu. Przyszywamy (przyklejamy) naszywkę.

Jak uszyć pluszową torebkę - cz. 6

I oto gotowa torebka dla małej damy:

Jak uszyć pluszową torebkę - cz. 7

 

Jeśli macie jakieś pytania, piszcie🙂