Święta tuż tuż… Zawsze mam problem z dekoracją stołu wigilijnego. W tym roku postanowiłam uszyć świąteczne podstawek (podkładek) – pod talerze i szklanki.

Zapraszam na kurs szycia podstawek🙂

Podkładki

MATERIAŁY:

  • tkanina podstawowa (zielona) – prostokąt 43 cm x 33 cm (idealna jest tkanina dosyć sztywna, lniana)
  • tkanina podstawowa (zielona) – 4 kwadraty 12 cm x 12 cm (cienka, lniana tkanina)
  • tkanina ozdobna(ecru) – prostokąt o wymiarach 26 cm x 36 cm
  • tkanina ozdobna (ecru) – 2 koła o średnicy 6,5 cm (wielkość dna standardowej szklanki)
  • ozdobna tasiemka (złota)
  • aplikacje – choinki atłasowe

WYKONANIE:

Podstawka pod talerze 

Boki prostokąta podwijamy na 3 cm, zaprasowujemy, ponownie podwijamy i zaprasowujemy na 3 cm.

Odwijamy jedno podwinięcie, tak by zostało tylko jedno (na 3 cm). Wykonujemy dwie linie – tak jak na zdjęciach poniżej. Linia ciągła to linia cięcia (odcinamy róg). Linia przerywana to linia szwu. Musi być ona dokładnie.  na przecięciu zakładek.

Zginamy róg (wzdłuż kąta 45 stopni). Przeszywamy wzdłuż lini przerywanej. Odcinamy odstający róg.  Uzyskamy w ten sposób kopertowe narożniki.

Wywracamy podkładkę do środka. Zapasowujemy szwy od zewnątrz, korygując ewentualne nierówności tak, by podkłądka równo się układała. Umieszczamy w środku tkaninę ozdobną.

Przypinamy szpilkami tkaninę ozdobną. Odmierzamy długości tasiemki, tak by powstała „ramka”. Przypinamy ją szpilkami.

Przyszywamy na tasiemce. Pamiętajmy, aby nić górna była zbliżona kolorem do tasiemki – ja użyłam nici żółtej, a nic dolna – zielona. Atłasowe choinki przyklejamy klejem do tkanin (lub innym).

Podstawka pod szklanki

Wycinamy  4 kwadraty i 2 koła. Przypinamy 2 koła do 2 kwadratów. Przyszywamy koło do prostokąta wzdłóż krawędzi koła ściegiem zygzakowatym (użyłam białej nici).

Boki kwadratów z przyszytym kołem zawijam do wewnątrz na 1 cm i zaprasowuję. To samo robimy z dwoma pozostałymi kwadratami. Składamy kwadraty zakładkami do siebie (kwadrat z kołem do kwadrata bez koła).

Odmierzamy tasiemkę i przypinamy szpilkami około 4 mm od brzegu. Przeszywamy wzdłuż tasiemki, jednocześnie zszywając ze sobą 2 części podkładki.

 

I mamy gotowy komplet świątecznych podstawek.

 

Podkładki